Vad är queer?
Ny bok av Fanny Ambjörnsson
För tre år sedan recenserade jag Tiina Rosenbergs
Queerfeministisk agenda. Jag beklagade då att den första svenska boken om queer
nästan inte innehöll någonting om den svenska queerhistorien. Jag frågade mig
också vart queerfeminismen egentligen tog vägen i denna bok, som trots titeln
aldrig riktigt definierade begreppet.
Nu har det kommit en ny bok om queer på svenska, ”Vad är queer?” av Fanny
Ambjörnsson (Natur och Kultur). Den innehåller precis det jag saknade hos
Rosenberg. Ambjörnsson redogör förstås för queerrörelsens framväxt i USA, men
hon har också lagt ned stor möda på att beskriva historien och nutiden utifrån
ett svenskt perspektiv. I boken får man dessutom veta det mesta om
queerfeminismen (som tydligen är en exklusivt svensk uppfinning) och dess
förhållande till såväl radikalfeminismen som sexradikalismen. Boken fyller
således väl ut de luckor som fanns hos Rosenberg.
Ja, vad är då queer? Ordet har lånats in från engelskan, där det betyder konstig
eller excentrisk men där det också har använts som en starkt nedsättande
beteckning för homosexuella. Det är ett exempel på ett skällsord som erövrats av
de utskällda.
Men queer är inte bara en beteckning för avvikare. Queer är framför allt ett
förhållningssätt. Att tänka queert är som att umgås med en vetgirig femåring.
Ingenting är givet, allt kan ifrågasättas. Invanda föreställningar rivs ned och
självklara begrepp dekonstrueras. Vansinnigt stimulerande och intressant.
Emellertid kan det i längden bli ganska ansträngande att umgås med frågvisa
femåringar, och precis så kan det också vara med queer. Enligt queerteoretikerna
skapas förtryck genom ”fastlåsandet av kunskap, genom att vissa maktfulla
grupper bestämmer att enbart ett svar är rimligt, sant och riktigt”. Det innebär
att queerteoretiker är mer benägna att ställa frågor än att leverera några svar.
Delvis beror det förstås på frågornas karaktär. Hur är det till exempel med
butchen, den lesbiska kvinna som har ett manhaftigt uttryck i klädsel, frisyr
och kroppsspråk? Reproducerar hon en heteronormativ, patriarkal världsordning,
eller är hon tvärtom någon som stör den heterosexuella matrisen och därigenom
kan betraktas som subversiv? Den första tolkningen är den klassiskt
feministiska, medan queerteoretikerna föredrar den andra. Självklart går det
inte att fastställa någon sanning som svar på en sådan fråga.
Mer problematiskt kan det bli när det handlar om något så konkret som människans
fortplantning. Fanny Ambjörnsson tar i sin bok upp en studie av den amerikanska
forskaren Emily Martin som handlar om hur reproduktionsprocessen beskrivs i
läroböcker riktade till medicinstuderande. När ämnet angrips från ett
queerteoretiskt perspektiv blir det viktiga att visa hur våra kulturella
föreställningar om manligt och kvinnligt färgar av sig på en förment objektiv
beskrivning. Däremot är det näst intill ointressant huruvida beskrivningen
överensstämmer med den så kallade verkligheten, eller ens vad som för närvarande
är känt om reproduktionsprocessen. Ett steg till och man hamnar i det gungfly
där allting flyter och ingen utsaga är mer sann än någon annan.
Man kan också vara viss om att forskaren redan när hon började sin studie var
inställd på att hon skulle finna texter färgade av våra kulturella
föreställningar om manligt och kvinnligt. Även om queerteorins specialitet är
att ifrågasätta så utsätts sällan själva teorin för någon allvarlig prövning.
Men queer är inte bara en akademisk teori utan också en grund för aktivism.
Tankegångarna har i högsta grad påverkat den svenska homorörelsen och Fanny
Ambjörnsson ger en utförlig och initierad skildring av hur det gått till.
Den utan jämförelse viktigaste svenska organisationen för homo- och bisexuella,
RFSL, har ”queerifierats” under 2000-talet. Ett uttryck för detta är att RFSL
numera uttryckligen organiserar transpersoner och dessutom har lanserat
begreppet HBT, homo- och bisexuella samt transpersoner. Denna förändring har
inte varit alldeles smärtfri och många känner sig inte hemma i det nya
kollektivet.
För den som kallar sig för queer är könet och den sexuella identiteten
oväsentliga. Men den kvinna som kämpat sig till en trygg identitet som lesbisk
och som kanske dessutom jobbat könsseparatistiskt är inte särskilt intresserad
av begreppens upplösning. Detsamma gäller den transsexuella som har en bergfast
övertygelse om sin könsidentitet och vill få en kropp som stämmer överens med
den.
Queer kan således störa i alla läger och säkert är det däri mycket av dess
lockelse ligger. Fanny Ambjörnsson ger genom sin bok en god insikt i såväl
begreppets möjligheter som dess problem.
GUDRUN NORSTEDT
Västerbottens-Kuriren 11 december 2006
|