Rätten att vara eljest
Recension av Queerfeministisk agenda
”Queer” är ett ord som är så nytt i svenska språket att man får gå till
Nationalencyklopedins supplementband för att hitta det. Det har lånats in från engelskan,
där det betyder konstig eller excentrisk men också används som en starkt nedsättande
beteckning på homosexuella.
I slutet av 1980-talet började alltfler människor i USA att ta makten
över detta skällsord. Queer blev en samlingsbeteckning för homosexuella, bisexuella,
transvestiter, transsexuella – ja, alla möjliga icke-heterosexuella kategorier. Ibland
fick till och med heterosexuella vara med, bara deras sexuella uttryck skilde sig från
majoritetens, exempelvis sado-masochister.
Fram till dess hade den homosexuella frigörelsekampen i mycket varit
inriktad på assimilation. Budskapet hade varit att homosexuella egentligen inte är annorlunda
än heterosexuella. Som en följd härav florerade inom gayrörelsen en viss intolerans gentemot
fjolliga bögar, manhaftiga flator och andra inkorrekta element. Queeraktivisterna vägrade
anpassa sig och krävde i stället rätten att vara annorlunda. Ett vanligt slagord var
”we're here,
we're queer, get used to it”.
Den som varit intresserad av att läsa om queer på svenska har i stort sett
varit hänvisad till tidskriftsartiklar eller till Internet. Nu har den första svenska boken om
queer kommit ut. Det är teatervetaren Tiina Rosenberg vid Stockholms universitet som skrivit
Queerfeministisk agenda (bokförlaget Atlas).
Tiina Rosenberg ger en fyllig beskrivning av hur queeraktivismen utvecklades
i USA och vilka effekter detta fick på frigörelsekampen. Hon konstaterar att regnbågsfamiljen
nu blivit bråkigare och brokigare, svårare att hantera men roligare att tillhöra. Tyvärr avstår
Rosenberg helt från ett svenskt perspektiv. Med fördel kunde hon ha skildrat den smärtsamma
process genom vilken RFSL, Riksförbundet för sexuellt likaberättigande, under senare år
”queerifierats”. Idag har transpersoner inkluderats i stadgarna, och det har blivit en
självklarhet för RFSL:s företrädare att i alla sammanhang tala om HBT (homo- och bisexuella
samt transpersoner). Inte desto mindre bevarar mer traditionella homosexuella sin gamla
misstänksamhet gentemot bisexuella och transpersoner, och spänningarna är långt ifrån borta.
Det är synd att denna historia inte får någon plats i den första svenska boken om queer.
Nu är Tiina Rosenbergs ämne inte i första hand queeraktivism utan
queerteori, och det är inte riktigt samma sak. Om queeraktivismen hör till gatan återfinns
queerteorin vid akademierna. Queerteorin har sina rötter i feministisk teori och maktanalys.
Medan feministisk teori lägger tonvikten på mäns överordning och kvinnors underordning
inriktar sig queerteorin dock på förhållandet mellan heterosexualitet och homosexualitet.
Heterosexualiteten ses inte som naturlig utan som något som måste förklaras. Inte heller
könsidentiteterna anses äga någon äkthet. Det könstypiska betraktas som handlingar vilka
iscensätts av den som vill uppfattas som man respektive kvinna. Till och med de anatomiska
könsskillnaderna ses av många queerteoretiker som kulturellt skapade.
Tiina Rosenberg redogör ingående för främst amerikanska teoretikers syn på
queerteorin och dess användbarhet. Akademiskt sinnade läsare får här rika möjligheter att gå
till botten med ämnet. Själv går jag så småningom till botten i en annan bemärkelse. Jag
klarar helt enkelt inte av att hålla mig flytande under tyngden av alla dessa teoretiker
som staplas på varandra. Och begrepp som ”garderobens epistemologi” och ”vardagslivets
könande praktiker” ger mig andnöd.
I sista stund får jag dock fast mark under fötterna när Rosenberg övergår
från att analysera teoretiker till att analysera filmkritik. Det handlar om mottagandet av
Fucking Åmål, som för Tiina Rosenberg utgör ett skolexempel på heteronormativitet. Med
heteronormativitet menas antagandet att alla är heterosexuella och att det naturliga sättet
att leva är heterosexuellt. De flesta som recenserade Fucking Åmål lyfte fram detta att vara
ung i en småstadstristess som filmens centrala tema, medan det uppenbara lesbiska temat ofta
förbigicks med tystnad. För Tiina Rosenberg avslöjar detta en kulturell blick som automatiskt
sorterar bort homosexualitet, och hon talar om en homofobi som inte på något sätt minskat
i styrka.
Analysen är förvånande eftersom den är så normativ. Queernormativ,
skulle man kunna säga. Visserligen framhåller Tiina Rosenberg att vad som uppfattas
som viktigt och centralt i en film varierar beroende på åskådarens position, men uppenbarligen
är det inte acceptabelt för heterosexuella kritiker att utgå från sina egna referensramar.
Paradoxalt nog kan alltså även den skenbart vidsynta queerteorin användas för att avgöra
vilka tolkningsmöjligheter som är tillåtna och otillåtna.
Boken ger en god översikt över queerteorin och bra exempel på dess
tillämpning i form av queera läsningar. Men vart tog den queerfeministiska agendan vägen?
Agenda betyder vanligen dagordning, möjligen också handlingsplan, men sådant letade jag
förgäves efter. Queerfeminismen lyste också i stort sett med sin frånvaro. Tiina Rosenberg
slår bara kortfattat fast i inledningen att queerfeminismen för henne utgjort en möjlighet
att undslippa radikalfeminismens separatism och den mer allmänna feminismens heterocentrism.
Men på vilket sätt? Vad är det egentligen för skillnad på dessa olika feminismer? Det är frågor
som inte får några uttömmande svar.
Snarare än en queerfeministisk agenda är detta en grundbok för akademiska
studier i queerteori. Den som händelsevis inte känner sig hemma i den feminism som förkunnas
av t.ex. Margareta Winberg och som därför törstar efter en introduktion till queerfeminismen,
den får vackert vänta på en annan bok.
GUDRUN NORSTEDT
Västerbottens-Kuriren 9 april 2003
|