Samernas skatteland
Ny bok av Lennart Lundmark
År 1671 ritade lantmätaren Jonas Gedda en karta över Umeå
lappmark som visade att hela området var indelat i 37 olika lappskatteland.
Varje land hade en namngiven innehavare, en så kallad skattelapp, som
tillsammans med sitt hushåll utnyttjade marken för jakt, fiske och renbete, och
som skattade för detta till svenska staten.
Idag bor mer än 22 000 personer inom samma område, som i stort sett motsvarar
Lycksele, Storumans och Sorsele kommuner. Lappskattelanden är borta och aktuella
markägarkartor uppvisar i stället en färggrann mosaik av privatägd mark,
bolagsskogar och statliga skogar.
Hur har denna omvandling gått till? Vart tog lappskattelanden vägen? Ägdes de av
skattelapparna och såldes de i så fall till nybyggarna eller stals de av staten?
Eller var det i själva verket så att staten varit lappmarkens ägare från
tidernas begynnelse, och att samerna varit arrendatorer som kunnat avhysas så
snart marken behövts till andra ändamål?
Dessa och många andra intressanta frågor diskuteras ingående i en ny bok av
historikern Lennart Lundmark, ”Samernas skatteland” (Institutet för
rättshistorisk forskning).
Lundmark konstaterar att lappskattelanden sannolikt uppkom inom det gamla
samiska samhället och att de förblev en i huvudsak samisk angelägenhet även
efter att kronan etablerat sin närvaro i lappmarkerna på 1600-talet. Så länge
samerna betalade skatt lade sig kronan inte i hur landen avgränsades och
fördelades. Kom samerna inte överens kunde de låta häradsrätten avgöra tvisten,
vilket då skedde under stort hänsynstagande till samisk sedvanerätt.
År 1673 utfärdades det första lappmarksplakatet, innebärande förmånliga villkor
för nybyggare som ville slå sig ned i lappmarken. Något trevande inleddes
därefter kolonisationen, för att ta fart vid 1700-talets mitt och explodera
under 1800-talet. Lennart Lundmark visar att detta åtföljdes av en förändring i
synen på lappskattelandens status.
Fram till 1670-talet hade kronans fogdar och häradsrätten varit eniga om att
lappskattelanden skulle behandlas som skattejord, det vill säga att de hade
samma status som böndernas ägor. Därefter började landshövdingen hävda att
lappskattelanden i själva verket var kronans allmänning, och att det var
landshövdingen och inte häradsrätten som skulle avgöra vem som skulle disponera
ett lappskatteland. Detta ledde till ständiga konflikter mellan häradsrätt och
länsstyrelse innan häradsrätten vid slutet av 1700-talet accepterade
länsstyrelsens överhöghet och blev en remissinsats utan egen beslutsrätt över
lappskattelandens fördelning. I samma utsträckning förlorade den samiska
sedvanerätten sin betydelse.
Kolonisationen av lappmarken fortskred, men lappskattelanden levde ändå kvar. Så
sent som 1914 fanns 62 lappskatteland i Västerbottens län, och de avskaffades
definitivt först i och med 1928 års renbeteslag. Samtidigt skedde en gradvis
övergång till det nuvarande systemet med samebyar, där medlemmarna kollektivt
disponerar stora områden, men med mycket begränsade markrättigheter.
Hur ska man se på svenska statens hantering av lappskattelanden genom historien?
Utsattes samerna för rättsövergrepp, eller gick allt rätt och riktigt till?
Vissa hävdar att staten begick ett folkrättsbrott. Så till exempel medlemmarna i
den nyligen bildade Skattelandsrörelsen, vilka driver rättsprocesser för att få
tillbaka sina förfäders lappskatteland. Detta är emellertid inte bara en strid
mot staten utan lika mycket mot andra samer, de som är medlemmar i samebyar.
1928 års renbeteslag klöv nämligen den samiska nationen mitt itu då den fastslog
att renskötselrätt bara tillkom den vars föräldrar, mor- eller farföräldrar haft
renskötsel som stadigvarande yrke. De samer som hade hunnit slå sig ned som
nybyggare förlorade renskötselrätten för både sig själva och kommande
generationer.
Endast den som har renskötselrätt kan bli medlem i en sameby, och med detta
medlemskap följer vissa rättigheter i fråga om jakt och fiske. De samer som står
utanför samebyarna har däremot inga andra rättigheter än övriga svenska
medborgare. Jakt och fiske är heliga områden i norr, och oenighet kring dessa
frågor leder ibland till starka motsättningar mellan renägare och renlösa samer.
Rättsprocesserna om de gamla lappskattelanden är ett uttryck för detta.
Lennart Lundmark vet att han rör sig inom ett minerat område och att varje ord
kommer att nagelfaras av kritiska läsare. I boken avstår han från att ta
ställning till hur de historiska förhållandena påverkar samernas rättigheter
idag. Efter hans grundliga genomgång framstår det emellertid som uppenbart att
när staten anser sig ha äganderätt till samernas gamla marker sker det på mycket
vaga grunder.
Rimligen borde staten ta sitt ansvar och utreda dessa frågor en gång för alla i
stället för att som nu låta samer strida mot samer om rätten till mark och
vatten.
GUDRUN NORSTEDT
Västerbottens-Kuriren 14 november 2006
|