Minervaskolans sjalförbud
Tankar om anständighetens gränser
Anständighet är ett fenomen som finns
över hela världen, men som ser mycket olika ut i olika kulturer. Det är också
ett ämne som väcker starka känslor, vilket märks tydligt i den senaste tidens
debatt om Minervaskolans sjalförbud. Runt omkring mig ser jag människor bli
osams för att de tycker olika i denna fråga.
Det kan vara idé att inte låta känslorna rusa iväg, utan i stället ta sig samman
och fundera kring vad anständighet egentligen är. Det har inte primärt med
kläder att göra; även hos folkslag som inte använder kläder finns
föreställningar om anständighet. Hos yanomamifolket i Amazonas gick till exempel
både männen och kvinnorna nakna. Anständighetens gräns gick för männens del, enligt vad
antropologen Jacques Lizot har berättat, vid blottandet av ollonet. De drog därför fram förhuden, knöt ihop den med ett snöre och fäste snöret
i bältet. Arrangemanget lossades bara när en man behövde kissa och då satt han
på huk, för att ingen skulle se. Kvinnorna, som inte hade mycket mera på sig än
ett band kring midjan, var för sin del mycket noga med att aldrig böja sig
framåt så att vulvan blottades.
Nuerna i Sudan, föremål för en klassisk skildring av antropologen E.E.
Evans-Pritchard, gick i allmänhet omkring med bara ett tunt bälte kring midjan
och kanske några smycken. Den man som ville vara respektfull mot sina blivande
svärföräldrar dolde dock sin blygd med ett vildkattskinn från den dag då han bad
om en flickas hand tills han tilläts att börja äta i hennes föräldrahem och
därmed var accepterad som familjemedlem.
I dagens Sverige är anständighetens gränser minst lika subtila men givetvis helt
annorlunda. På en kontorsarbetsplats bör män ha långbyxor och åtminstone
kortärmad skjorta, medan kvinnor har större frihet att exponera ben och axlar.
På en allmän badstrand utan naturiststämpel ska både män och kvinnor skyla
könsdelarna. I badhuset måste kvinnan också täcka över sina bröstvårtor, medan
mannen får visa sina. Den totala nakenheten hör till basturnas och duscharnas
enkönade gemenskap, eller till den allra närmaste familje- eller
vänskapskretsen.
Detta är miniminivåer, och om dem råder nog ganska stort samförstånd i Sverige.
Därutöver finns en bred zon av urringningar, håriga bringor, kortkorta kjolar
och minimala badbyxor som väcker gillande hos en del och fasa hos andra, i
varierande grad beroende på situationen.
Med tanke på att varje kultur har sina normer för anständighet skulle det vara
mycket märkligt om människor som har sitt ursprung i andra länder råkade ha
precis samma regler som de som just nu är förhärskande bland etniska svenskar.
Finns det yanomami-indianer i Sverige så gissar jag att de illa kvickt har
anpassat sig och döljer betydligt mer än ollonet och vulvan. Man kan inte
underskrida anständighetens miniminivå utan att betraktas som asocial, brottslig
eller i värsta fall galen.
När det gäller muslimska kvinnors bruk av sjal är problemet uppenbarligen ett
annat. Deras miniminivå för anständighet innebär bland annat att kvinnor ska
dölja hår, armar och ben i mäns närvaro − en nivå som ligger en bra bit över
vad som är vanligt bland etniska svenskar. Detta ger inte upphov till samma
konfrontation som ett önskemål att underskrida den i samhället vanligaste
miniminivån, men reaktionerna blir ändå starka. Inte nog med att man måste vara
tillräckligt anständig –- alltför anständig får man inte vara.
Dilemmat uttrycks tydligt i en insändare i torsdagens VK: ”[jag vill] varken se
flickor i skolåldern klädda i vuxet utmanande – kläder
− eller i klädesplagg
avsedda att skyla vuxna kvinnors kroppar”.
Ett sådan ståndpunkt framstår för mig som motsägelsefull. Som jag ser det finns
det nämligen bara två alternativ, och de utesluter varandra.
Antingen är det så att barn under en viss ålder eller ett visst stadium av
fysisk utveckling inte behöver skyla sig, inte behöver iaktta några regler för
anständighet. I så fall kan flickor ha vilka ”utmanande” kläder som helst och gå
med bar överkropp i skolan om de så önskar. Då kan också skolans pojkar och
flickor bada nakna tillsammans.
Eller också är det så att även barn är inlemmade i anständighetens system. Detta
betyder inte att barn skulle vara tillåtna sexobjekt. Det behöver överhuvudtaget
inte finnas några särskilda skäl − traditioner räcker helt och hållet som
förklaring. Men om det är detta alternativ som gäller måste även barn iaktta
vissa regler, och dessa regler är inte naturlagar utan specifika för varje
kultur vid varje enskild tidpunkt.
Många etniska svenskar ser helst att flickor skyler sin mage. Många
traditionella muslimer ser helst att flickor skyler sitt hår. Anständighetens
gräns har lite olika läge. Men det är inte möjligt att anständigheten i det ena
fallet skulle innebära ett sexuellt förtryck och i det andra fallet ett skydd
mot sexualisering. Rimligare är att det handlar om samma sak i båda fallen, även
om man nog inte med säkerhet kan avgöra vilken.
Helt säkert är dock att anständighetens gränser med tiden kommer att förändras,
helt oberoende av hur Minervaskolan väljer att gå vidare med frågan.
GUDRUN NORSTEDT
Västerbottens-Kuriren 25 mars 2006
|