Glo inte!
Ett historiskt perspektiv på nakenhet och blygsel
är Eva och Adam ätit av frukten
från kunskapens träd i Edens lustgård öppnades deras ögon och de såg att de var
nakna. De lyckliga dagarna var över: Herren Gud gjorde kläder av skinn åt Adam
och Eva och drev bort dem. Keruberna och det ljungande svärdets lågor sattes ut
för att bevaka trädet. Efter syndafallet fanns ingen väg tillbaka till den
ursprungliga oskuldsfullheten.
I verket ”Sedernas historia”, som utkom för första gången 1939, skildrar
den tysk-brittiske sociologen Norbert Elias motsvarande förvandling av det västeuropeiska
samhället. Syndafallet tar hos Elias formen av en civilisationsprocess med betydligt mer
utdraget förlopp än i Bibeln. Under denna process har människans förhållande till sin kropp
kommit att underkastas allt hårdare regler.
Bordsskicket har blivit strängare: var och en äter på en egen tallrik och
dricker ur ett eget glas, maten förs till munnen med bestick i stället för med händerna och
om fingrarna ändå blir smutsiga torkas de av på servetten i stället för på kläderna eller
bordduken. Det har blivit äckligt att spotta, fisa och spy i andras närvaro eller ens tala
om sådana saker. Nakenheten har blivit skamlig och sexualiteten omgärdas med tystnad. Det är
den vuxne som får barnet att skämmas för sina kladdiga fingrar, stinkande pruttar, solkiga
underkläder och blottade könsdelar. Under uppväxten omvandlas den sociala normen till ett
inre tvång, som individen uppfattar som naturligt och som är mycket svårt att frigöra sig från.
Den franske historikern Jean-Claude Bologne beskriver i sin bok
”Histoire
de la pudeur” (Blygselns historia; Hachette 1986) hur nakenheten ännu på medeltiden var tämligen
odramatisk. På målningar från denna tid kan heliga män ses bada nakna i närvaro av jungfru Maria.
På 1600-talet framstod nakenbad inte längre som något oskyldigt, varför näckandet förbjöds bland
annat i Paris.
Hädanefter badade anständiga människor iklädda skjorta eller underkläder,
eller helst inte alls. När friluftsbadet kom på modet igen på 1800-talet skapades ett särskilt
plagg för ändamålet. De första baddräkterna var stora och opraktiska och lämnade allt åt fantasin,
men deras livslängd blev kort: redan omkring 1890 kröp damernas baddräkt ovanför ankeln. Vid
sekelskiftet började simintresserade kvinnor använda en baddräkt i ett stycke, som blottade
axlarna och knäna men dolde halva låret. Herrarna iklädde sig en liknande dräkt. Jean-Claude
Bologne uppger att den franske nudistpionjären Marcel Kienné de Mongeot 1926 åtalades för att ha
badat med bar överkropp på allmän badstrand. Bara något årtionde senare skulle en sådan åtalspunkt
te sig fullständigt löjeväckande – det blev normalt för män att blotta bringan och bada endast
iklädda åtsmitande kortbyxor som snarare framhävde än dolde behagen.
Kvinnobröst förblev oanständiga fram till omkring 1970, då behåar och
bikiniöverdelar kastades av. Kroppen hade sprängt snörliven och huden fick möta havet. Sedan
dess betraktar vi oss som frigjorda, inte minst i Skandinavien.
Hur går då detta ihop med Norbert Elias teorier om en fortskridande
civilisationsprocess under tilltagande disciplinering av individen? Har processen avstannat?
Har vi rent av regredierat till en primitivare nivå?
Förmodligen inte. Vår tids ”frigjordhet” har i själva verket inte mycket
gemensamt med medeltidens oreflekterade nakenhet. Norbert Elias hävdade själv att den utveckling
mot större frihet och otvungenhet som han kunde märka redan på 1930-talet förutsätter en mycket
hög driftskontrollstandard. Endast i ett samhälle där behärskningen anses vara en självklarhet
kan så stor frihet i bad- och sportseder utvecklas.
Ingenstans blir vårt kluvna förhållande till nakenheten så uppenbart som på
badstranden. Omgivna av främmande människor blottar vi oss här på ett sätt som annars är
förbehållet hemmiljön. I dag kan en västerländsk kvinna i nästan vilket sammanhang som helst
visa det mesta av sina ben, men det är bara på badstranden som hon kan avtäcka sina bröst och
fortfarande betraktas som anständig. En förutsättning för detta är att övriga badande är så
disciplinerade och har sådan kontroll över sina blickor och sina reaktioner att denna
exceptionella exponering (som av någon anledning blir oanständig i ett badhus) kan maskeras
som något alldeles vardagligt.
Den franske sociologen Jean-Claude Kaufmann intervjuade 300 personer på
franska badstränder (lika delar män, barbystade kvinnor och kvinnor med täckt byst) och fick
därigenom en fascinerande inblick i topless-solandets sociologi. I boken ”Corps de femmes,
regards d'homme” (Kvinnors kroppar, mäns blickar; Agora 1998) beskriver han de tysta
överenskommelser som reglerar det skenbart avslappnade strandlivet. Det är i princip
otillåtet att titta på kvinnornas bröst, åtminstone så att det märks eller mer än ett ögonblick.
Kvinnorna kan dock ha överseende med unga män. ”Om en ung kille, upp till 30– 35 år, kikar lite
så stör det inte mig, det är helt normalt” (kvinna, 30 år). Däremot uttalar strandkollektivet
en enhällig förkastelsedom över de äldre männens tjuvkikande, som upplevs som snuskigt.
”Usch,
det var en gammal skäggig gubbe! Är det normala killar så gör det ingenting, och är de snygga
–
desto bättre!” (kvinna, 19 år). Vid vilken ålder blir man då snuskgubbe? 35 år, menar en 18-årig
tjej. 40– 50 år, tycker många. Äldre ensamma män som inte ens bytt om till badkläder är
definitivt snuskgubbar som stör strandens harmoni.
Om det är fult att titta är det emellertid lika fult att visa upp sig.
Strandfolket har mycket klara åsikter om vad som är ett anständigt beteende för en barbystad
kvinna. Regel nummer ett är att ligga så stilla som möjligt och undvika allt som kan sätta
brösten i rörelse. ”När man ligger ned är det okej, men reser man sig för att leka eller gå
och bada tycker jag att man ska ta på sig bikiniöverdelen” (kvinna, 50 år). Särskilt hårda är
omdömena om kvinnor med ”onormala” bröst: ”När folk börjar springa omkring med jättebomber
eller hängbröst kan det se rent komiskt ut. Med små bröst är det en annan sak, de håller sig
mer på sin plats” (man, 24 år).
Att lämna det egna territoriet för att sträcka på benen är uteslutet.
”Visst kan man ställa sig upp men då ska man inte stå eller gå hur som helst” (kvinna, 26 år).
Oplanerade rörelser kan ursäktas, exempelvis för att hejda ett parasoll på rymmen. Att gå ned
till vattnet för att bada är ett gränsfall, acceptabelt endast om avståndet mellan handduk och
vattenbryn är kort och under förutsättning att den halvnakna kvinnan målmedvetet rör sig mot
vattnet, med blicken sänkt eller stint riktad framåt. Den upprätta ställningen måste kunna
motiveras för att inte väcka misstankar om exhibitionism.
Kaufmanns studie styrker Elias teser. Nakenheten på badstranden är ingalunda
obesvärad utan gör de inblandade lätt generande, eftersom den trots allt är ett brott mot
tidigt inlärda beteendemönster. Förutsättningen för de friare sederna är en sträng etikettskod,
som alla känner av och underkastar sig.
Anständighetens gränser varierar med situationen. I dagens Sverige är den
totala nakenheten utanför den närmaste familje- eller vänskapskretsen förpassad till basturnas
och duscharnas enkönsgemenskap. På den allmänna badstranden ska både män och kvinnor skyla
könsdelarna. I badhuset måste kvinnan också täcka över sina bröstvårtor, medan mannen får visa
sina. På arbetsplatser med krav på representativitet kan åtminstone yngre kvinnor fritt exponera
sina ben och axlar, medan män bör ha långbyxor och åtminstone kortärmad skjorta.
I anständighetens namn krävs dessutom viss åtskillnad mellan män och kvinnor.
Det finns alltid separata omklädningsrum och duschar i badhus och sporthallar och det betraktas
som en allvarlig kränkning att kika in till de andra. I offentliga bastur badar man i enkönat
sällskap.
Överallt finns formaliserade regler eller åtminstone en tyst överenskommelse
om en anständighetens miniminivå som man inte kan underskrida utan att bli betraktad som asocial
eller i värsta fall galen.
Nu kan man emellertid också skönja en tendens att vilja fastställa maximinivåer
för anständigheten. Det räcker inte att vara tillräckligt anständig: man får inte heller vara
alltför anständig. På något annat sätt kan man inte tolka den oro som gjort sig förmärkt över
muslimska flickors organiserade klädsim i kommunala simhallar.
Friheten att blotta sin hud och simma obehindrat har därmed förvandlats till
ett påbud. Detta leder till problem, eftersom påbudet står i konflikt med traditionella muslimers
syn på vad som är anständigt (hijab). Kvinnor ska enligt dessa regler dölja hår, armar och ben i
mäns närvaro. Eftersom man inte gärna kan klä av barn med våld och kasta dem i vattnet har många
flickor helt enkelt blivit utan simundervisning. Tack vare ordningen med klädsim har de fått
möjlighet att lära sig simma under omständigheter som både de och deras föräldrar uppfattar som
acceptabla.
Trots detta finns ett uttalat motstånd mot klädsimmet. Det är olyckligt, för
om inga elever i den svenska skolan får vara anständigare än en genomsnittlig svensk riskerar
man att kasta ut barnet med badvattnet. De traditionella muslimerna torde komma att flytta
sina barn till egna skolor – men det måste rimligen ligga i samhällets intresse att de flickor
som iakttar de muslimska reglerna om anständighet får träffa flickor som kan bada halvnakna
tillsammans med pojkar, och vice versa. Var ska detta möte ske om inte i skolan?
De normalsvenska reglerna för exponering av hud och åtskillnad mellan könen må
te sig som icke förhandlingsbara naturlagar, men de är i själva verket helt godtyckliga. Deras
giltighet sträcker sig inte ens ut i det relativt homogena Västeuropa. I mer eller mindre
katolskt influerade länder som Luxemburg, Belgien och Frankrike (vars invånare vi brukar
uppfatta som mindre frigjorda än svenskar) är badhusens bastur vanligen ämnade för båda könen,
och det är strängt förbjudet att sitta där med badkläderna på. Även duscharna kan mycket väl
vara gemensamma, medan omklädningsrummen brukar vara separata.
Många är de inflyttade skandinaver som i sådana situationer tvingats inse att
de inte kan leva upp till ryktet om sin egen frigjordhet. När det kommer till kritan är vi
nämligen ganska pryda och ovilliga att rucka på vår egen uppfattning om vad som är anständigt.
Det är märkligt att vi har så svårt att acceptera att andra människor beter sig precis som vi.
GUDRUN NORSTEDT
Dagens Nyheter 29 februari 2000
|