Det moderata naturtillståndet
et
våras i markerna, och svenskarna söker sig till naturen. Vad skulle vi göra utan
den? Där finner vi vila och avkoppling. Ibland förväntar vi oss även att finna
vishet och insikt.
Vice ordförande i moderaternas ungdomsförbund i Skellefteå, Johan Söderberg, har
givit sig ut i naturen och där hittat argument mot äktenskap för homosexuella.
Så här formulerade han sig i en motion till moderaternas länsförbundsstämma
härförleden: ”Bara det faktum att det inte är särskilt lätt för homosexuella att
fortplanta sig visar på att naturen anser det vara onaturligt. Varför ska då vi
i Sverige stödja detta och ge dem möjlighet till dessa onaturliga äktenskap.”
Hans slutsats blev att äktenskapsbalken bör behållas i sin nuvarande utformning
och inte göras könsneutral.
Johan Söderbergs argumentation är djupt förankrad i det västerländska tänkandet.
Redan på 400-talet f.Kr. hade grekerna en bestämd känsla av att det måste finnas
något slags eviga sanningar om rätt och fel, något objektivt som stod över
folkens skiftande sedvänjor och regelsystem. Människosläktet antogs
ursprungligen ha levt i ett naturtillstånd i enlighet med dessa evigt sanna
normer som kallades för naturlagar. Det naturliga uppfattades som identiskt med
det goda.
Tanken drevs till sin spets av de cyniska filosoferna. Arthur Lovejoy och George
Boas beskriver i boken Primitivism and related ideas in antiquity hur cynikerna
förkastade alla civilisationens välsignelser i sin strävan att leva i enlighet
med naturen. Maten skulle inte kokas, man skulle inte bära kläder, hus var
överflödiga – man kunde lika gärna bo i en tunna, som Diogenes. Ett liv i
naturtillståndet innebar dock inte idel askes och försakelse. Sexualdriften
uppfattades till exempel som en i högsta grad naturlig företeelse som borde
tillfredsställas på snabbaste och enklaste sätt. Vad beträffar lagar och regler
ansåg cynikerna att allt som accepterades av något folkslag också var naturligt
– även incest och kannibalism.
Ordet natur stod för tingens och företeelsernas inneboende egenskaper, deras
eviga och oföränderliga kärna, deras ofrånkomliga bestämmelse. Det naturliga var
på en gång ideal och objektiv beskrivning. Så menade exempelvis Aristoteles att
alla kroppar hade en naturlig rörelseriktning: de tunga strävade nedåt medan de
lätta steg uppåt. Alla andra rörelser var onaturliga och resultatet av
störningar. Att använda en hävstång för att rubba en sten var onaturligt och
därmed definitionsmässigt dåligt, ett avsteg från det perfekta naturtillståndet.
Idén att naturligt är synonymt med rätt och onaturligt med fel har sedan dess
varit central i det västerländska tänkandet. Naturlagarna var väsentliga för
filosofer som Cicero, Thomas av Aquino, Hobbes och Locke, om de än hade
anmärkningsvärt olika uppfattningar om vari dessa eviga sanningar bestod.
I vår tid hör naturlagarna framför allt hemma inom fysiken, där deras funktion
är enbart beskrivande och inte föreskrivande. Ingen hävdar att det skulle vara
fel att bryta mot tyngdlagen. Naturlighetsbegreppets normativa aspekt har
hänvisats till den politiska debatten och inte sällan till dess skummare
bakgårdar. Rasister använder det gärna för att motivera sin förkärlek för den
egna rasen. Men även mer respekterade politiker tar till det, inte minst i
diskussioner om homosexualitet.
Vad menar då den som hänvisar till naturen som norm? Frågan är mer komplicerad
än man kanske i förstone tror. Lovejoy och Boas räknar upp 66 olika betydelser
av ordet natur och konstaterar att det förmodligen är ett av de mest mångtydiga
i de europeiska folkens vokabulär. De olika betydelserna är klart åtskilda från
varandra, ofta till och med fullständigt oförenliga. Inte desto mindre glider
ordbrukarna obehindrat från den ena innebörden till den andra, vanligen utan att
ens vara medvetna om det.
En viktig betydelseförskjutning har skett sedan antiken. Den betydelse som
tidigare var den centrala, nämligen ”sakens innersta väsen”, återfinns idag
nästan bara i stående uttryck som ”det ligger i sakens natur”. I stället har
ordet mer och mer kommit att användas för den del av vår omvärld som är minst
påverkad av människan – skogarna, fjällen och havet med deras innehåll av djur
och växter. Trots att Johan Söderberg och de cyniska filosoferna ytligt sett
tycks argumentera på samma sätt talar de därför troligen om två helt olika
saker.
Medan de gamla grekerna försökte finna varje väsens innersta kärna vänder sig
dagens naturlighetsivrare inte sällan till djurens värld för att avgöra vad som
är rätt för människan. Det förutsätter en god förmåga till selektiv
kunskapsinhämtning, för i djurens värld förekommer det mesta. Bland däggdjuren
är tillfälliga sexuella förbindelser regel och trofast monogami undantag.
Björnhanen dräper den främmande björnhonans ungar för att få komma till och avla
nya ungar. Bävrarna bildar monogama kärnfamiljer – som gärna är incestuösa.
Fåglarna är mer benägna att bilda par än däggdjuren, men sällan i lugn och
harmoni. Pärlugglehanen lurar sekundärhonor att lägga ägg och smiter sedan från
sin del av ansvaret. Trastsångarhonor i samma situation pickar hål på den
konkurrerande honans ägg för att få ensam tillgång till hanens arbetsinsatser.
Unga gräsandshanar utför gruppvåldtäkter.
Det finns knappast något tänkbart beteende som inte finns representerat
någonstans i naturen, och det blir snabbt absurt att försöka använda naturen som
norm. Det är heller ingen som konsekvent försöker göra det. I stället har
”naturligt” blivit ett ord som man tar till när man vill presentera en åsikt som
en evig sanning eller en företeelse som odiskutabelt bra. Förvånansvärt ofta är
knepet framgångsrikt. Tänk på naturlig skönhet, naturbeteskött, naturläkemedel,
naturprodukter och naturbegåvningar. Idel positiva konnotationer. Men vad står
ordet för i olika sammanhang och på vilket sätt är det egentligen positivt? Gör
det någon skillnad om ”natur” placeras i motsatsställning till ”onatur”, eller
till ”kultur”?
Se där något att grubbla på under nästa stärkande promenad i naturen.
GUDRUN NORSTEDT
Västerbottens-Kuriren 14 maj 2004
|