På strövtåg i en SLOAP
Om betydelsen av
stadens mellanrum
Mellan Lilljansberget och Strombergs väg finns ett
lövskogsområde som i åratal passerats av mariehemsbor på väg till universitetet
och berghemsbor på väg till Iksu:s elljusspår. Skogen har varit ett mellanrum i
staden, en vildvuxen yta omgiven av välplanerade områden.
Ett stenkast från Mariehems centrum finns ett annat sådant mellanrum, en tät och
högvuxen granskog mellan Mariehemsvägen och Kolbäcksvägen. Inga kommunala
åtgärder har sträckt sig in i denna skog. Den nordligaste delen genomkorsas av
hundägarnas upptrampade stigar; resten tillhör ekorrar och rävar.
Båda dessa stadens mellanrum är nu på väg att fyllas med ett välplanerat
innehåll. Här ska bli bostadsområden. En stor del av skogen har redan försvunnit
och huskroppar har vuxit upp i stället.
Är denna utfyllnad av ondo eller av godo? På detta kan man anlägga olika
aspekter. En djupgående diskussion förs av konstvetaren Anders Björkman vid Umeå
universitet i essäboken Naturen inpå knutarna, som utkom 2004. Han gör där en
promenad från Ålidhem till Tomtebo, en sträcka på en dryg halvkilometer.
Promenaden sker på en cykelväg längs kanten av en ”på djupet visuellt ändlös
barrskog”, en upplevelse som beskrivs med ord som trist, hotfull och
skräckinjagande. När Björkman så småningom når fram till bebyggda trakter, till
Tomtebo, är det som att plötsligt finna en stadssatellit som släppt taget om sin
moderkropp och svävat iväg.
Existensen av detta stycke natur mellan två stadskvarter ser Anders Björkman som
ett resultat av en biologisk stadsbyggnadsideologi som föreskriver att det i en
stad ska finnas grönstrukturer. Björkman förstår tanken, han inser att denna
remsa utgör en naturens gräddfil mellan stad och vildmark, men han framhåller
att den i sociokulturell bemärkelse utgör ett hinder, ett impediment. Och frågan
är vad som egentligen ska prioriteras i en stad, natur eller kultur? Människor
eller igelkottar?
I en expanderande stad brukar emellertid den biologiska stadsbyggnadsideologin
förr eller senare få stryka på foten. Bostadsbyggandet vid Lilljansberget och
Mariehem (det som kallas för Mariestrand) är aktuella exempel på hur två bitar
grönstruktur plockas bort ur stadens mosaik och ersätts med två bitar stad.
Naturen får klara sig utan dessa gräddfiler, samtidigt som ett par av de
kvarstående hindren för stadens sociala och kulturella liv röjs undan.
Det finns emellertid ytterligare en infallsvinkel på dessa outnyttjade och
ostrukturerade mellanrum i staden, dessa ”spaces left over after planning” eller
SLOAP som de ibland kallas. En aspekt som trotsar motsättningen mellan natur och
kultur. De tufsar av oplanerad mark som blivit kvar i en tätort är nämligen inte
bara naturens gräddfiler, de fungerar samtidigt som ett vindsförråd i ett
gammalt hus, där saker och ting under generationer ställts in utan större
eftertanke. Där finns ansamlade spår av natur- och kulturhistoria, ibland svåra
att tolka, ibland i öppen dager. Här en stenmur som utvisar en gammal ägogräns,
där ett odlingsröse, en stump av en gammal väg, en husgrund, någonstans små
växter som en gång planterats i en trädgård.
Bostadsområdet vid Lilljansberget anläggs på mark som under några decennier
varit bevuxen med en frodig, glasbjörksdominerad skog. Björkar har lätta frön
som färdas långt med vinden, och därför är de snabba att kolonisera öppen mark
som inte längre hävdas. I det här fallet grodde björkfröna i något som ännu på
den ekonomiska kartan från 1959 markerades som åkermark. Det var odlingar som
anlades på 1700-talet på Öns utmarker. Om detta skriver prosten Pehr Stenberg i
sin Umebeskrivning från 1800-talets första år: ”...Lindströms eller nu mera
Giljams nybruket (...) äger god jordmån, sandblandat mull, hälst på södra sidan
om Sandbäcken som rinner där midt igenom (...). Det är uptagit af fordna Länsman
Åke Lindström och innehafwes nu dels af Stadsboer, dess arfwingar, dels ock af
Ö-boer.” Notera att Stenberg talar om ”Giljams nybruket” – det intilliggande
berget fick heta Giljamsberget, sedermera Lilljansberget.
Anledningen till att ett nybruk anlades här är förstås det som Stenberg skriver,
att jordmånen var god. Varför var den det? Jo, en gång för bortåt 3 000 år
sedan, samtidigt som bronsåldersrösen anlades på Lilljansberget, var detta en
skyddad havsvik där fina partiklar kom till ro. När detaljplanen för det nya
bostadsområdet skulle utarbetas gjordes markundersökningar som visade att här
finns sediment till ett djup av två–tre meter!
Havsviken, sedimenten, odlingarna och den upphörda hävden
– om allt detta stod
björkskogen vid Lilljansberget och viskade för den som ville lyssna. Gick man in
i skogen kunde man se att den genomkorsades av gamla sammanrasade diken, och att
det fanns odlingsrösen i den angränsande barrskogen, den som växte lite högre
upp, ovanför den bördiga sedimentpacken, på mark som inte dög till odling. Just
i det gamla skogsbrynet låg en sophög med porslinsskärvor och gamla läderstövlar
stadda i förmultning.
När bostadsområdet är färdigbyggt kommer hela detta skogsparti att vara borta.
Enligt detaljplanen ska visserligen befintlig trädvegetation bevaras där så är
möjligt, men inom det område som nu är under exploatering märks inte mycket av
det. Illavarslande är att detaljplanen säger att vegetationen senare ska
”kompletteras” så att området med tiden ”kan ge intryck av trädbevuxen
naturmark”. Jag ryser inför denna oförblommerade strävan mot naturkitsch. Varför
inte samtidigt lägga upp några stenhögar som kan ge intryck av att föreställa
bronsåldersrösen?
Även det nya bostadsområdet Mariestrand byggs i en överbliven skogsremsa som har
en historia att berätta. Innan detaljplanen fastställdes gjorde länsmuseet en
översiktlig arkeologisk undersökning och fann då att även detta var gammal
åkermark, genomkorsad av diken. Dessutom hittades en husgrund, åtta gånger fem
meter, med en spismursrest. Skogen som står där idag är fullväxt granskog, det
successionstadium som efterträder björkarnas pionjärfas, vilket innebär att det
måste ha varit mer än hundra år sedan marken var öppen. Men om detta finns
ingenting att läsa i källorna, och kartorna är blanka här. Marken är heller inte
typisk odlingsmark – enligt detaljplanen består ytmoränen av grus, sand och
sten. Det gör förstås spåren ännu märkligare. Vem var det som slog sig ned här,
allra längst bort på Umeå stads utmarker?
Sådant kan man grunna på när man strövar i en SLOAP, en bit skog som aldrig
utsatts för planering. Resten av Mariehem är nästan kliniskt befriat från natur-
och kulturhistoria – i stort all mark hyvlades av och fylldes ut när
bostadsområdet anlades. Skogen kring vattentornet utgör det enda större
sammanhängande undantaget, ett impediment för såväl stadsplanerare som
skogsbrukare. Stadsplanerarna gick hårt fram på 1960-talet. I Mariehemsdalen
byggde de kullar av fyllnadsmassor, på mark som även den tidigare varit odlad,
gammal havsbotten, ett riktigt plattland. Därefter placerade de ut träd, ensamma
eller i små dungar. Böljande kullar med strödda träd – man anar en vision om
ett bukoliskt landskap, men det är ett landskap som är stumt, som inte har någon
historia att berätta, utom den att någon person haft en vision och givits
möjlighet att förverkliga den i full skala. Det ska vara en väldigt speciell
person för att detta ska bli intressant. Skillnaden är stor mot de oplanerade
skogsområdena nedanför Lilljansberget och vid Mariestrand.
Nu inlemmas även dessa slutligen i stadsplaneringen. Den stökiga vindskammaren
rensas ut och byggs om till en flashig lägenhet med designade möbler. Staden
blir kanske vackrare, kanske trivsammare, kanske mer praktisk, kanske tryggare
– men samtidigt tråkigare, inte bara för igelkottar utan faktiskt även för
människor.
GUDRUN NORSTEDT
Västerbottens-Kuriren 22 april 2006
|