Ett liv så diskret att det inte syns
Äldre homo- och bisexuella berättar
ar Västerbotten i äldre tid varit ett län befolkat av enbart
heterosexuella? Man kan få det intrycket, men bevisligen förekom det under början av
1900-talet att västerbottningar ställdes inför rätta för att de haft sexuellt umgänge
med någon av samma kön. Om dem som gjorde samma sak utan att komma i kontakt med
rättvisan – vilket rimligen måste ha varit de flesta – vet vi däremot ingenting.
Inte heller har det funnits någon dokumentation om Västerbottens homosexuella från
avkriminaliseringen 1944 och fram till 1980-talets relativa öppenhet.
Denna lucka fylls nu till en del av historikern Svante Norrhem,
som djupintervjuat tolv äldre homo- och bisexuella från Västerbotten, såväl från
inlandet som kusten. Det rör sig om både kvinnor och män, de flesta födda under
1940- och 1950-talen. Dessutom har Norrhem talat med en mängd heterosexuella kommunpolitiker,
pastorer, journalister och andra som kunnat sitta inne med relevanta upplysningar.
Resultatet presenteras i boken ”Den hotfulla kärleken: homosexualitet och vanlighetens betydelse”,
som i sommar utkommit på Carlssons förlag.
Västerbottens homosexuella har varit svåra att få syn på. Merparten av
Norrhems heterosexuella informanter har aldrig sett skymten av dem. Det är lätt att då dra
slutsatsen att homosexuella helt enkelt inte funnits. ”I fjällbygden var det inte inne att
visa sådana tendenser”, hävdar en präst. En annan menar att den ”problematiken” inte fanns förr.
En informant tror sig veta att skogsbrukarmentaliteten och det tunga,
manliga arbetet i en kommun som Åsele hämmat förekomsten av homosexualitet. En av de
homosexuella informanterna, som själv jobbat mycket både med skog och flottning, ger
en helt annan bild. Skogsarbetet, där män bodde tillsammans under långa perioder, erbjöd
rika tillfällen till sexuella kontakter. Givetvis skedde detta ytterst diskret.
Diskretion var helt enkelt en livsstil för den äldre generationen av
homosexuella i Västerbotten. De smälte in så fullständigt i sin omgivning att de inte
syntes, i varje fall inte i egenskap av homosexuella. Följden blev att varje ung person
som kände sig dragen till det egna könet fick brottas med detta i ensamhet. I skolan
talades aldrig om homosexualitet. När ordet nämndes i tidningarna var det i sammansättningar
som homosexhärvor och homosexmord. Ibland kunde det också finnas en ”bybög” i trakten,
en udda och ringaktad figur som föräldrar varnade sina barn för.
Allt som eventuellt sades var negativt, och allt handlade om män. De unga
lesbiska kände sig i många fall så ensamma i världen att det inte ens förespeglade dem att
det skulle kunna vara annorlunda på en större ort.
Ett liv som öppet homosexuell var inget alternativ när informanterna var
unga, varför de flesta skaffade sig heterosexuell partner och barn. Förhållandet kunde fungera
hyggligt tack vare gott kamratskap. Så småningom blev dock behovet av en samkönad relation så
stark att det kom till en brytning. Endast en av informanterna har stannat i sitt mångåriga
äktenskap. Han har homosexuella kontakter med hustruns goda minne.
Hur gick det då till när Västerbottens homosexuella fick kontakt med sina
osynliga likasinnade? Kontaktannonser var viktiga för både kvinnor och män. Man annonserade i
tvetydiga ordalag i vanliga dags- och veckotidningar, men efterhand även i svenska och danska
gaytidningar. Hade man väl fått en kontakt ledde den till flera. Framför allt bland männen
byggdes kontaktnät upp. Möttes man i andra sammanhang låtsades man inte känna varandra.
I Umeå uppstod mötesplatser för homosexuella män i den offentliga miljön,
på samma sätt som i storstäderna. Hela området från Broparken via hamnkajen bort till och med
Döbelns park var tämligen välfrekventerat från 1950-talet och framåt. Om tycke uppstod kunde
man dra sig tillbaka till någon offentlig toalett eller in i en buske. Både umebor och inlandsbor
möttes här, inte sällan gifta män.
De flesta av Svante Norrhems informanter träffade till slut någon av samma
kön som också blev en livskamrat. Men även dessa långvariga förhållanden har skötts på ett så
diskret sätt att de kunnat passera för icke-homosexuella. Den heterosexuella omgivningen har
villigt låtit sig luras. Släktens barn har tidigt lärt sig att inte fråga om vissa saker.
Således möter man i boken kvinnor som sammanlevt i åratal och alltid varit
välkomna på släktkalasen tillsammans, men som ändå betraktats som väninnor. Där finns också en
äldre man som efter viss vånda lät sin yngre pojkvän flytta in, och som så småningom insåg att
de uppfattades som far och son.
Det man inte talar om, det finns inte. Tystnaden har varit en förutsättning
för bibehållen normalitet. Och behovet av att upprätthålla denna normalitet, denna illusion av
vanlighet, tycks ha varit precis lika stark hos de homosexuella som hos deras närmaste.
Den verklighet som möter i Svante Norrhems bok är mycket långt från Pride-tågens.
De homosexuella som intervjuats har gjort allt för att inte sticka ut. Endast därigenom har de
kunnat stanna i sin hembygd och förbli respekterade. Denna verklighet är säkert giltig för en
stor del av de homosexuella som levt och fortfarande lever utanför de större städerna, inte
bara i Västerbotten.
Bokens undertitel talar om vanlighetens betydelse, och jag tror detta är
själva kärnan. Vanligheten har en central betydelse för de allra flesta människor. Den som
lever i en storstad kan bete sig ovanligt i förhållande till majoriteten, tack vare att
detta beteende åtminstone räknas som vanligt inom en subkultur. På en mindre ort går inte
det. Där skulle den avvikande få spela bybögens roll – vilket mycket få människor mäktar
med i längden.
GUDRUN NORSTEDT
Västerbottens-Kuriren 29 augusti 2001
|